En Sterkere Kropp

Det finnes mange ulike teorier og myter om styrketrening. Noen sverger til en måte å trene styrketrening, noen er forvirret over alle teoriene mens andre mener styrketrening er styrketrening. Fakta er at kroppen responderer ulikt på hvordan den belastes. Det beste tipset er å skreddersy treningen i forhold til de mål du har satt deg. Det som er bra for noen er ikke nødvendigvis bra for deg. Alt avhenger av hva du ønsker å oppnå. Her er en oversikt over de ulike typene styrketrening: Utholdende muskelstyrke: Ønsker du utholdende muskelstyrke for å klare langdistanser som Birken eller maratonløp, er god utholdenhet i musklene ofte ønskelig. Da er sirkeltrening eller stasjonstrening med øvelser som stimulerer muskulaturen som brukes i konkurranseøvelsen best. Treningen gjennomføres med mange repetisjoner (> 20), serier, liten ytre belastning og korte pauser. Eksplosiv muskelstyrke: Ønsker du derimot eksplosiv kraft, som i turn, skihopp og hoppøvelser i friidrett, er maks styrke svært viktig. Denne maksimalstyrken utvikles best gjennom få repetisjoner med lange pauser, gjerne kombinert med eksplosiv muskelstyrketrening. Økt muskelvekst Ønsker du i tilegg å øke kroppsvekten (muskler), som ofte er ønskelig i idretter som alpin, ishockey, kroppsbygging osv. bør du legge inn perioder med kroppsbyggerlignende trening. Det vil si 6-12 reps, men med korte pauser, flere øvelser per muskelgruppe og trening til total utmattelse i hver serie. Idretter som trenger mange ulike former for styrketrening: I idretter som alpint, skøyter, roing og padling stilles det også krav til maksimalstyrke, men også en viss grad av utholdenhet og kroppstyngde. For å utvikle disse egenskapene kreves det ulike former for styrketrening. Da gjelder både maksimal styrketrening, power (eksplosiv styrketrening, spenst og hurtighet), utholdenhet og mer submaksimal styrketrening (6-15 reps, men med lengre pauser enn for de som bare ønsker å bygge muskler).Det som også er viktig i en god treningsplan er periodisering, intensitet, variasjon, belastning og riktig restitusjon.

  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon
Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon

PERSONLIG TRENING - GRUPPETRENING - KOSTHOLDSFORSLAG - VEKTREDUKSJON- STYRKETRENING - SKADEFOREBYGGING - BEDRE HOLDNING - KONDISJONSTRENING - MUSKELMASSASJE