Finn gleden med fysisk aktivitet- 10 enkle tips

Bevegelsesglede er nøkkelen til regelmessig fysisk aktivitet. Dørstokkmilen blir mindre når vi gleder oss til selve aktiviteten, følelsen etterpå og den gode samvittigheten. Da vil det bli lettere å være i aktivitet flere ganger i uken, uke etter uke, år etter år. Dessverre er det mange som synes at dørstokkmilen er altfor lang og synker derfor enda lenger ned i sofaen. Da blir det vanskelig å komme seg opp. Fortsetter det slik uke etter uke, måned etter måned kan det få alvorlige konsekvenser. Livstilssykdommer som diabetes type 2, høyt blodtrykk og fedme kommer krypene. I mangen tilfeller er det helt unødvendig. Hvordan kan vi lettere få motivasjon til å sprette opp og bli en bedre versjon av oss selv? Disse 10 tipsene kan være til hjelp: 1: Finn din favoritt aktivitet: Noen liker å løpe, noen finner gleden i naturen, noen vil helst trene styrketrening mens andre synes det er gøy med tennis. Det finnes mangen aktiviteter å velge mellom. Derfor er det en god ide å prøve og feile ulike aktiviteter. Finn favorittaktiviteten og start en bedre livsstil. 2: Utløs endorfinene: Endorfiner er kroppens lykkehormon. Dette hormonet gir en følelse av velvære, kan virke smertestillende og gjør at du kommer i godt humør. Måten vi utløser dette hormonet er blant annet gjennom latter og fysisk aktivitet. Det kan være forskjellig fra person til person når dette utløses. For en utrent kan det ta opp til 30 min, mens hos en som elsker å trene kan det utløses bare ved tanken på trening. Vær tålmodig og legg merke til når du får frem endorfinene. 3: Tren med andre: Å ha med seg venner kan være en motivasjonsfaktor. Da må man stille opp for hverandre. En slår også to fluer i en smekk siden en kan være sosial og tilbringe tid med sine venner eller kjære. Gruppetrening på treningsstudio er også en favoritt for mangen. Det skapes samhold og et driv mot et felles mål. 4: Gjør styrketreningen gøy: For å få en best mulig helse er styrketrening en viktig prioritet. Noen synes dette virker kjedelig, men det trenger det ikke å være. Finn gøye funksjonelle øvelser og kombiner dem på en effektiv og morsom måte. Det er effektivt, givende og gøy. 5: Test deg selv: En viktig motivasjonsfaktor er å ha et mål. For å vite om en kommer nærmere målet må en teste sin fremgang. Dette kan gjøres på mange måter. En personlig trener bruker fysiske tester i styrke, utholdenhet og bevegelighet. En kroppsanalyse som viser fettprosenten, muskelmassen, kroppens alder og forbrenning er også en fin måleenhet. Valget av type tester blir gjort i forhold til hva målet er. 6: Utstyr: Å trene i riktig utstyr føles godt. Pustende tøy, riktig sko til riktig aktivitet, pulsklokke, og sportsdrikke kan bidra til en mye morsommere treningsøkt. 7: Musikk: God treningsmusikk er populært under trening. Mange sier at det er den største motivasjonen til å få gjennomført en god treningsøkt. Finn musikk som passer aktiviteten og som inspirerer. 8: Variasjon: Varier aktiviteten slik at du ikke blir lei, men også for å unngå stagnasjon. Det er også gunstig å variere i intensitet, lengde på økten, repetisjoner, sett og øvelser. I styrketrening anbefales det ofte å variere program etter ca 12 uker. Et nytt program er ofte gøy å starte og gir inspirasjon til videre trening 9: Belønn deg selv: Sett deg mål og belønn deg selv når du når dem. Det kan være så enkelt som: nytt treningstøy, kinotur, blomst o.sv. Marker din gode fremgang og sunne livsstil. 10: Positiv påvirkning av omgivelsene: Sist men ikke minst vil det gi positive konsekvenser for din omgivelsene. En mye sprekere mor, gladere kjæreste og sunt forbilde for sine venner. En dårlig livsstil kan gi alvorlige konsekvenser for omgivelsen mens en sunn livsstil kan forlenge livet med mangen år! Håper dette kan inspirere flere til å legge om eller fortsette sin sunne livsstil. Ta vare på deg selv!

  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon
Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon

PERSONLIG TRENING - GRUPPETRENING - KOSTHOLDSFORSLAG - VEKTREDUKSJON- STYRKETRENING - SKADEFOREBYGGING - BEDRE HOLDNING - KONDISJONSTRENING - MUSKELMASSASJE