Enkle tips til bedre helse

Helsedirektoratets anbefaling til voksne og eldre er å være i aktivitet minst 30 minutter hver dag, eller minst 3,5 time i uken. Ytterligere helseeffekt kan oppnås ved å øke intensitet og mengde. Barn anbefales å få dobbel dose, minst 60 minutter. Det er en stor fordel om aktivitetene er variert og intensiteten er både moderat og hard. Personer som er fysisk aktive rapporterer bedre humør, mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive. Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er godt dokumentert. Fysisk aktivitet reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, diabetes type 2, blodpropp, fedme og psykiske uhelse. Effekten av å øke fysisk aktivitetsnivå avhenger av utgangspunktet. Jo lavere aktivitetsnivå en person har i utgangspunktet, jo større effekt kan forventes dersom aktivitetsnivået økes. Det å gjøre noe er bedre enn å gjøre ingenting. En liten forbedring i aktivitetsnivået kan gi kjempestore helsegevinster. Enkle tips til å øke aktivitetsnivået: - Velg trappene - Parker lengre unna butikken - Gå en kort spasertur etter middag - Sett av ca 10 minutt i lunsjen før du spiser til fysisk aktivitet. f.eks 3 runder 10 spensthopp, 30 sek planke, 10 armhevinger, 10 knebøy, 30 sek liggende bro. - Sett av 10 min til fysisk aktivitet før leggetid. - gå- sykle- ta bussen til jobb. - Velg 1 fast dag i uken hvor du og flere går en lengre spasertur. - Hver aktiv med barna - Gå til dine kollegaer/naboer å gi beskjeden istedenfor å sende mail/sms - Meld deg inn i et idrettslag/turlag. Her er det mye å velge mellom: fotball, sykling, fjellturer, kajakk, klatring, Squash. Finn det som passer deg best. - Meld deg inn i et treningssenter og finn din favorittaktivitet. - Få deg en hund Hver aktiv slik at du får bedre energi, overskudd og humør!

  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon
Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon

PERSONLIG TRENING - GRUPPETRENING - KOSTHOLDSFORSLAG - VEKTREDUKSJON- STYRKETRENING - SKADEFOREBYGGING - BEDRE HOLDNING - KONDISJONSTRENING - MUSKELMASSASJE