Kinesiotaping- Hva, Hvorfor, Hvordan?

August 30, 2018

Kinesiotaping har blitt brukt i mange år og brukes på mage forskjellige måter.

her er et lite utdrag av hvordan du kan nytte deg av kinesiotaping.

Kinesiotapen har en rekke positive effekter, og kan være et godt smertelindrende alternativ for pasientene mellom massasjeterapi.

Effekter som Kinesiotaping kan ha:
- Smertelindrende
- Øker bevegelsesutslaget i muskelen
- Forkorter restitusjonstiden
- Øker sirkulasjonen
- Øker lymfedrenasje

Tapen gir et større volum til lymfer og smertereseptorer noe som gjør at vesvsirkulasjonen øker og at en muskelkontraksjon kan skje uten smerte.
Man oppnår også homeostase i musklaturen og forandrer spenningselemter i vevet.

3 Ulike teknikker:
Som nevnt tidligere finnes det mage ulike måter å teknikker. Her presenterer jeg 3 måter som jeg tar i bruk som muskelterapeut.

1: Konvulsjon: Da påføres tapen på ønsket muskulatur fra feste til utspring uten strekk i tapen.


2. Inhibering: Den kan benyttes ved akutte tilstander og muskelspasmer. Da påføres tapen fra nedre del av muskelen til øvre del med 15-15% strekk i tapen


3.Fasilitering: Denne kan nyttes om man ønsker å rehabilitere muskulatur eller trene opp svake muskler. Den påføres fra øvre del av muskelen til nedre del med 15-35% strekk i tapen.

 

Gode rutiner ved bruk av Kinesiotape:
- test først muskelens funksjon, sett på tape og test igjen
- Sett på tape både for smerten og årsaken til smerten
- Mål opp riktig lengde på tapen med muskelen fullt utsrekt
- Pass på og ha ren og tørr hud før påsetting
- Bruk en god saks og klipp endene på kinesiotapen runde
- Pass på å ikke ha noe strekk i ankeret og feste
- Sett ankeret på huden med nøytral kroppsholdning dersom det er mulig
- Det kan være nødvendig å fjerne eller klippe kroppshår
- Ledd må settes i fullt bevegelsesutslag før man fullfører påsettingen av tapen
- Etter at tapen er satt på er det viktig å stryke over med hånden for å aktivere limet
- Sett på tapen 30 min eller mer før fysisk aktivitet eller svømming

Kilde: IFHs kompendium idrettsmassasje ogskadebehandling

 

 

Please reload

  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon
Featured Posts

Finn gleden med fysisk aktivitet- 10 enkle tips

May 1, 2013

1/1
Please reload

Recent Posts
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon