Trokanterbursitt/Gluteus Mediusbursitt- Årsak, Symptomer og Behandling

Trokanterbursitt er en betennelse i bursa(Slimpose) ved eller ovenfor trochanter major på utsiden av lårbeinet. Rett ovenfor/bakenfor trokanter fester gluteusmuskulaturen (setemuskulaturen), her kan det oppstå bettennelse i en eller flere bursaer.

Det kan være vanskelig å skille trokanterbursitt og gluteus mediusbursitt fra hverandre: Trokanterbursitt- Smerte og ømhet direkte på trochanter major med utstråling til utsiden av låret Gluteusbursitt- Smerte og ømhet på utsiden av hoften i m.gluteus, like bak eller ovenfor trochanter major Bursitt på utsiden av hofteleddet er ganske vanlig. Opptrer oftest hos middelaldrene kvinner men idrettsutøvere kan også få denne plagen. Årsak: Disse betennelsenne oppstår som følge av langvarige belastninger i hofteregionen. Disponerende faktorer:

- Mye gåing og ståing

- Feilbelastning pga en annen lidelse som feks hofteleddsatrose

- Benlengdeforskjell - Langdistanseløp - Feilstilling i føtter Symptomer: - Smerter på utsiden av hoften som ofte stråler nediver i låret. Forverres ved gange, sjelden tilstede ved sitting

- Smerten forverres ved belastning av setemuskulatuen, bla. gå i trapper, oppoverbakke, reise seg/sette seg på stol etc. - Palpasjonsømhet over bursaen

- Smertene forsvinner ved injeksjon av lokalanestesi - Smertefullt å ligge på den ene siden Behandling: - Fjerne/redusere disponerende faktorer - Nedkjøling eller NSAID kan gi midlertidig smertelindring

- Steroideinjeksjon - evt Kirurgisk behandling Muskulær behandling av setemuskulaturen for å redusere belastninger på bursaen. Egentrening: Tøye setet Unngå provoserende belastning

Kilde: Kompediet- Klinisk massasjeterapi- Institutt for Helhetsmedisin Christoffer

  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon
Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon

PERSONLIG TRENING - GRUPPETRENING - KOSTHOLDSFORSLAG - VEKTREDUKSJON- STYRKETRENING - SKADEFOREBYGGING - BEDRE HOLDNING - KONDISJONSTRENING - MUSKELMASSASJE