Spenningshodepine: Årsak, behandling og forebygging

Spenningshodepine utgjør 75% av alle tillfeller av hodepine som man søker hjelp for. 10% av de som har spenningshodepine har også migrene. Årsak/Symptomer: Den mest sannsynlige årsaken til denne hodepinen er muskelspenninger i nakken og på utsiden av kraniet. Dette fører til smerter og ømme muskler i nakke og bakhodet. Hodepinen oppstår ofte i forbindelse med stress. Dårlig og feilaktig arbeidstilling kan også påføre dette. De vanligste årsakene til spenningshodepinen kommer fra triggerpunkter i m.trapezius, nakkerosetten og m. sternocleidomastoideus. Triggerpunkter i andre muskler kan også gi hodepine. Behandling: Massasje av brystrygg og nakke, evt også m. sternocleidomastoideus og kjevemuskler. Triggerpunkter: - Trapezius

- Suboccipitalis

- Sternocleidomastoideus

- Masseter - Temporalis - Semispinalis capitis Evt Tøyning av overnevnt muskulatur Behandlingsintervall: Et par behandlinger i uken de første to ukene. Mange blir bedre etter 2-6 behandlinger Egentrening: Egentøy av overnevnte muskler Styrketrening av de aktuelle musklene og deres antagonister Forebygging: Ergonomisk sittestilling på jobb.

Unngå statisk belastning så mye som mulig.

Trene øvre del av rygg, husk variasjon i trening Kilde: Kompendie for Klinisk massasjeterapi- Institutt for Helhetsmedisin Christoffer

  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon
Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Instagram App Icon
  • Facebook App Icon
  • LinkedIn App Icon

PERSONLIG TRENING - GRUPPETRENING - KOSTHOLDSFORSLAG - VEKTREDUKSJON- STYRKETRENING - SKADEFOREBYGGING - BEDRE HOLDNING - KONDISJONSTRENING - MUSKELMASSASJE